sábado, 7 de enero de 2012

Estructura organitzativa


Com es pot veure, l’estructura organitzativa de la nostra institució està composta per diferents àrees que representen les activitats i/o intervencions que des de l’organització es porten a terme, en el centre d’aquesta, trobem els dos òrgans que s’encarreguen de coordinar, gestionar i dotar de recursos a la resta d’àrees, aquests són direcció i el departament de comunicació.

Aquests dos òrgans estan al mateix nivell de treball, el que vol dir que les decisions passen a ser valorades per tots dos i, per tant, hi ha un treball en xarxa intens, compartint així responsabilitats. Tot i així, cadascú s’encarrega més concretament d’unes tasques determinades en relació a l’altre. El departament de comunicació treballa d’una manera més insistent en aquelles àrees que, per les seves característiques, tenen una relació amb l‘entorn i la comunitat, aquestes són: els esports, les sortides i els tallers. Aquestes activitats es realitzen majoritàriament fora del centre per poder afavorir i garantir la integració social del col•lectiu envers l’entorn que l’envolta. Així doncs, el departament de comunicació es centrarà en les relacions i comunicacions amb l’exterior que estiguin relacionades amb aquestes àrees, a més de coordinar i mantenir una bona comunicació entre les demés àrees i professionals del centre.

Cal comentar que cada àrea està composta per un o dos professionals de cada sector, podem trobar educadors socials, pedagogs, psicòlegs i infermers. És el departament de comunicació, l’encarregat de recollir tots aquells suggeriments, opinions i aportacions dels diferents participants del recurs, com bé són els propis professionals, els usuaris/es, les famílies, la comunitat, altres centres que tenen relació amb el nostre,etc. i posar-les en contacte amb la resta d’àrees i direcció, per tal de tenir-les en compte per la millora de l’organització.

L’àrea d’inserció laboral està situada al mig dels dos òrgans centrals. La relació que té amb el departament de comunicació és com en la resta d’àrees comentades, ja que desenvolupa una part molt important amb l’entorn, on cal buscar lloc pels usuaris/es del centre perquè puguin realitzar algun tipus de formació, curs, pràctiques laborals, etc. Alhora, també té una part important amb direcció, ja que és des del centre on es treballarà la preparació dels usuaris/es a un futur laboral; abordant així aquest tema d’una manera més terapèutica i dotant-los de les eines i recursos necessaris perquè puguin créixer en aquest aspecte, derivant a poder optar a la part més pràctica.

L’altre òrgan important de l’estructura organitzativa és la direcció i tot allò que engloba. Direcció té una relació més íntima amb les àrees d’inserció laboral, ja explicada anteriorment, amb l’àrea d’Activitats bàsiques de la Vida Diària (AVD) i Activitats de la Vida Diària Instrumental (AVDI), amb control de tòxics i per últim amb teràpies de grup i individuals. Les seves funcions són de gestió, supervisió i dotació de recursos, per tal que les activitats puguin portar-se a terme.

Aquestes intervencions es realitzen des de dintre de l’organització, és per aquest motiu que la relació amb direcció és més íntima, ja que des de l’organització és va decidir que les tasques corresponents aquesta, estarien relacionades amb aquelles intervencions que es porten a terme dins del centre, mentre que el departament de comunicació s’encarregués d’una manera més intensa de les relacions, ja que la comunicació amb l’entorn i entre els diferents agents de l’organització és un punt fort que la nostra organització vol tenir present i garantir pel seu bon funcionament.

Es pot observar alhora que totes les àrees, estiguin més relacionades amb un departament o amb l’altre, estan unides per una línia que representa el treball en xarxa que s’ha de realitzar per tal de garantir una bona gestió, dinamització, obtenció dels objectius i la pròpia filosofia del centre. Com s’ha esmentat anteriorment, és el departament de comunicació qui ha de vetllar perquè el diàleg sigui fluid i bidireccional.

Per acabar, cal ressaltar que la nostra organització es fonamenta a partir del treball en xarxa i transversal entre les diferents àrees, donant especial importància a la comunicació i diàleg, no només entre els diferents professionals, sinó cap a la comunitat. Per aquest motiu s’ha optat per aquesta estructura, que permet per una banda, centralitzar totes les àrees en uns òrgans encarregats de coordinar i gestionar, i per l’altre, posa en contacte i al mateix nivell de treball totes les àrees i vessants que des de l’organització es porten a terme, i així poder donar una atenció integral a cada usuari.

Tot seguit, procedim a indicar quins són els professionals que treballen en cada àrea. En l’àrea d’Inserció Social, AVD+AVDI, Tallers, Sortides i Esports es veuen representades les figures professionals dels educadors socials i els pedagogs; aquests s’encarreguen de dissenyar els itineraris personals de cada usuari a partir de la programació de diferents activitats, a més de programar les activitats conjuntes. Del Control de Tòxics s’encarrega l’infermer/a que hi ha al centre. Les teràpies de grup i les individuals són responsabilitat del psicòleg/a.

No hay comentarios:

Publicar un comentario